Akademia Młodego Filmowca – posumowanie na koniec roku
Grudzień to czas podsumowań, także w Akademii Młodego Filmowca czas na przegląd zdjęć, nagrań i wrażeń i podsumowanie zajęć i warsztatów z kończącego się roku. Akademia Młodego Filmowca to wspólny projekt Fundacji Agere Aude oraz AKF „Klaps” i AKF „iks”, realizowany w partnerstwie z Gminnym Ośrodkiem Kultury i wszystkimi szkołami podstawowymi w gminie Chybie. Najważniejsze cele projektu to rozwój kompetencji kulturowych, wzmocnienie kreatywności oraz prezentacja twórczości amatorskiej. Sięgnęliśmy po żywą i unikatową tradycję kulturową regionu jaką jest amatorski ruch filmowy, zebraliśmy kreatywnych i zaangażowanych edukatorów a także świetne pomysły na warsztaty i spotkania zakorzenione w różnych obszarach sztuki i twórczych aktywności i stworzyliśmy plan. Akademia Młodego Filmowca ma być zaproszeniem do rozwoju dla dzieci i młodzieży z klas 6, 7 i 8 i portalem do amatorskiego ruchu filmowego, usadowiła się w Fabryce Kultury.

Pierwsze były lekcje tematyczne pod tytułem „Film amatorski – nasza śląska specjalność”, składały się z wykładu, projekcji filmów najmłodszych filmowców-amatorów z Chybia i Mikołowa, ale pokazaliśmy też filmy z lat 70., tych pierwszych klubowiczów. Różnym grupom wyświetlone zostały krótkie filmy w różnorodnych zestawach, a wśród nich: „Kasztany”, reż. Barbara Lach, 1970, AKF Klaps; „Humbug”, reż. Gerard Piszczek i Michał Kuczmiński, l. 70., AKF iks (animacja); „Mechaniczny szprot”, real. Kajetan Młyńczak, Dawid Confalonieri, 2022, AKF iks (animacja); „Spencer sam w biurze”, reż. Andrzej Kowol, 2024, AKF iks; „Kwarantanna”, reż. Jakub Bortlik, 2020, AKF Klaps; „Pasja”, reż. Jakub Bortlik, 2019, AKF Klaps, „Dzień jak co dzień”, real. Franciszek Dzida, Jan Dzida, Józef Orawiec, 1972, AKF Klaps; „Risus in tenebris”, reż. Michał Mrzyk, 2023, AKF Klaps. Wszyscy zobaczyli też film „Co słychać w AKFie” zrealizowany przez młodych i z młodymi z „iksa” i „Klapsa”. Każdą lekcję kończyły mini warsztaty pokazujące początki lokalnego klubu filmowego i rzeczywistość PRL pt.: „Analogowa rzeczywistość” oraz współczesność „Klapsa” pt.: „Jak się buduje plan filmowy?”. Lekcji było w sumie 12 i wzięło w nich udział ponad 320 osób, uczniów i nauczycieli.

W październiku ruszyły warsztaty filmowo-kreatywne przeznaczone dla grup twórczych, które powstały w szkołach. Warsztaty tworzą cały cykl 7 zajęć, których kulminacją jest plan filmowy i powstanie etiudy, ale te przed nami. Zaczęliśmy od warsztatów budowania zespołu i kreatywności – zdecydowanie „transport jajka” i lądowanie na bezludnej wyspie z pięcioma przedmiotami zapadły wszystkim w pamięć i odsłoniły pokłady pomysłowości i kreatywności oraz zarysowały relacje i role w grupach. Ważną częścią spotkania było ozdabianie plecaków hasłami i piktogramami związanymi z filmem, był to fajny pomysł, bo plecaki są noszone. Na pierwszych warsztatach zadebiutowały też inne projektowe gadżety czyli krówki i nalepki, wyjątkowe, bo zawierające zabawne filmowe hasła i grafiki, mogą tworzyć kolekcję. Potem przyszła kolej na warsztaty storytellingowe, wyładowane wiedzą o filmie i filmowych gatunkach, o tworzeniu dobrych historii i oczywiście pełne zajmujących ćwiczeń, choćby tych ze Story Cubes. Z tej mieszanki powstały zarysy scenariuszy filmowych, których bohaterami są na przykład ksiądz-youtuber kulinarny czy dziecko przekonane, że jest inkarnacją Napoleona, a wszystko dlatego, że zasady tworzenia bohaterów i historii wzorowano na grach surrealistów. Będą z tego zakręcone filmy! Warsztaty aktorskie, skoncentrowane na pracy z ciałem i głosem przeplatały się z warsztatami poświęconymi promocji, nowoczesnym technologiom i współczesnym kanałom komunikacyjnym. Prowadzący warsztaty promocyjne relacjonuje:
– Na warsztatach weszliśmy głębiej w temat tworzenia treści do Internetu — od pomysłów, przez rozmowę o tym, jakie pułapki i ryzyka wiążą się z publikowaniem materiałów online. Każdy uczestnik przygotował własny mini-scenariusz, a potem przeszliśmy do praktyki: nagrywaliśmy i montowaliśmy krótkie, pionowe wideo, żeby zobaczyć, jak teoria przekłada się na realną produkcję.
Zaś prowadzący warsztaty aktorskie podsumowuje:
– Uczestnicy byli bardzo chętni do pracy i aktywni, a w każdej grupie znalazło się przynajmniej kilka osób wykazujących duże talenty aktorskie i improwizacyjne. Nowością dla młodzieży okazały się ćwiczenia dykcyjne i emisyjne, ale dzięki otwartości oraz zaangażowaniu grupy doskonalenie zdolności aktorskich przebiegało płynnie i w dobrej atmosferze. Całość działań ujawniła ogromny potencjał grupy i gotowość do dalszego rozwoju – zarówno podczas ćwiczeń indywidualnych, jak i wspólnej pracy nad improwizowanymi scenariuszami i scenkami.
Grudzień spointowaliśmy warsztatami z tworzenia rekwizytów i kostiumów, przenosząc uczestników do światów fantasy i postapo. Było aż czworo prowadzących, rozmaite stanowiska, różnorodne propozycje i wiele intrygujących pomysłów, technik, tipów, wiodąca zasada – prawie wszystko można zrobić używając prostych materiałów i narzędzi, umiejętnie manipulując własnymi rękami. Każdy mógł wybrać spośród kilku propozycji w świecie fantasy i zrobić elfie uszy i biżuterię z drutu i koralików, wykonać fragment pancerza ze smoczej łuski (a tak na serio z pianki EVA), uszyć gadzią maskotkę (igła i nić to prawdziwe wyzwanie) i jeszcze obrobić druk 3d i mieć ozdobną, wegańską czaszkę małego ssaka. W świecie postapo hitem okazało się przetwarzanie i postarzanie ubrań, choć innych pochłonęło charakteryzowanie własnych dłoni, które stawały się szponami zombie. I żadnego marudzenia, że sobota i że tak długo, po prostu wyśmienita zabawa i wciągające tematy.

Ze spotkania na spotkanie rozkręcały się grupy, rozwijała się energia, zdarzyła się też fantastyczna rzecz i to właściwie już w październiku – kilkanaście osób zdecydowało dołączyć do stałych spotkań AKF „Klaps” na warsztatach filmowych i fotograficznych! Cztery grupy z czterech szkół, blisko 60 uczestniczek i uczestników, aż 20 warsztatów wokół bardzo różnorodnych tematów i dziedzin twórczej ekspresji, nawiązujących do filmu i kina, ale także meandrujących w stronę teatru, pisania, kreowania treści audiowizualnych, plastyki, a ponadto rozwijających współpracę w grupie i argumentowanie i dostarczających wiedzy. Wszystko to przyda się na planach filmowych i przy postprodukcji, bo warsztaty filmowe, te realizatorskie, są przed nami i planujemy je w lutym, marcu i kwietniu. Gotowe, kilkuminutowe filmy pokażemy na wydarzeniu finałowym, podsumowując całość i świętując zakończenie projektu. Już zapraszamy do Fabryki Kultury na uroczystą premierę, w najprawdziwszej sali kinowej, w siedzibie jedynego wiejskiego klubu filmowego z długaśna historią i żywym oddziaływaniem, na spotkanie z Akademią Młodego Filmowca.
Anna Zachurzok, koordynatorka projektu

Zadanie „Akademia Młodego Filmowca” otrzymało dofinansowanie w ramach PROGRAMU RZĄDOWEGO „Edukacja kulturalna 2025” ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

























